עבור אל תוכן

ביקורת: פורטל 2


  • אנא התחבר בכדי להגיב
אין תגובות לנושא זה

#1
 BeniPeher

BeniPeher
  •  חסומים
  • 320 הודעות
    • מונה תודות: 10 תודות
2
רגיל
אוגוסט 2005, אי שם בארצות הברית,  קבוצה של מפתחים צעירים הגישו את פרויקט הגמר ללימודיהם ב-DigiPen, אחד  מבתי הספר המובילים בעולם לפיתוח משחקים. היה זה אב-טיפוס מכוער, מבוגבג אך  חדשני בשם Narbacular Drop (להורדה בחינם),  בו השחקן נכנס מגוף ראשון לנעליה של הנסיכה ללא-ברכיים, שצריכה לנסות  ולברוח ממבוכי צינוק. מאחר והנסיכה חסרת ברכיים, היא לא יכולה לקפוץ בנוסח  גיבורי הפלטפורמה. למזלה, יש לה יכולת אחרת: יצירת פורטלים שמאפשרים לה  לעבור כהרף עין לחלקים מרוחקים של השלב. Narbacular Drop צד את עינה של ענקית  המשחקים Valve, שגייסה את מפתחיו ונתנה להם את הכלים לפתח את הרעיון למשחק  מסחרי. אחרי שנתיים של עמל צורף Portal לחבילת "הקופסה הכתומה", ולמרות  שהיה אנדרדוג אמיתי - לגיטימי, בהתחשב בכך שעמד באותה השורה עם ההמשכים  המיוחלים ל-HL ול-TF - קצר את מירב השבחים.

אנחנו היינו שותפים להתלהבות, אבל גם הגיוניים, כי אם נודה באמת - Portal, שהתחיל כניסוי בכלל, מעולם לא יצא מגדר ההדגמה בת שלוש השעות, אפילו כשהפך לקאלט של ממש.

לפני שלוש וחצי שנים, כשסיימתי את  הקמפיין, נותרתי עם תחושה חזקה של עוד. אבל אז, אחרי שהשלמתי אצ'יבמנטים  והורדתי מודים קהילתיים שונים ומשונים שהוסיפו שלבים חדשים, הבנתי: פורטל  לא צריך המשך. את כל מה שאפשר לעשות עם רובה הפורטלים, ואת כל מה שמגניב  לעשות איתו, כבר ראינו, ואפילו היה לו אחלה של סיום.

אז כן, הגיע הזמן להודות שטעיתי. המעטתי  בערכה של Valve ויכולתה לחדש את הנוסחה באמצעות הוספת שכבות של אופי  ומרכיבי משחקיות חדשים. פורטל 2 הוא לא רק המשך ראוי, הוא המשך חובה.

                            הטוב                          
  • רמת קושי מאוזנת ומספקת
  • מצב קואופרטיבי מצוין
  • אופי והומור נדירים
  • דיבוב איכותי
                                            הרע:                          
  • מעט יקר בשביל משהו שתניחו בצד תוך כמה ימים
                                            והקושיה:                          
  • קייב ג'ונסון, מה עשית עם Half-Life 3?
                             למי שלא שמע על Portal מעולם (אני  בטוח שאף אחד לא מרים את היד) - מאחוריו עומד רעיון בסיסי. אתם מצויידים  ברובה מיוחד, שיוצר חור אחד במשטח אחד וחור שני במשטח שני. ברגע שתיכנסו  לאחד תצאו דרך האחר, וכנ"ל לגבי חפצים ואנרגיה שתזרקו לתוכם. מהעקרון הפשוט  הזה - ועוד כמה תוספות - בנו ב-Valve עולם משחקיות חדש.


שובה של GlaDoS
במשחק הראשון שיחקנו את צ'ל, בחורה שנקלעה לתוך מתקן הניסוי של חברת  Aperture Science, ומגוייסת על ידי ה-AI הרצחנית גלאדוס לבדוק את  טכנולוגיית הפורטלים ואם אפשר, למות באופן אכזרי בדרך. המשחק היה קשור  רופפות (מילה נחוצה גם אם לא קיימת) לעולם של Half Life, שכן אפרצ'ור היא  המתחרה הותיקה של Black Mesa.

הניסויים לוו בדיבורה השוטף של גלאדוס, שקולה הסינטתי, כולו מתיקות  אירונית שבקושי מסתירה מאחוריה הומור סאדיסטי, העניק למשחק הרבה מאישיותו.  למרות הסיום הנהדר והדיאלוג האילם בין שתי הדמויות במהלך המשחק, גלאדוס  עדיין יצרה רושם של תוספת מאוחרת למשחק ולא מפותחת מספיק.

פורטל היה ניסוי, ועם פורטל 2 הניסוי הסתיים: המשחקיות הוכתרה בהצלחה,  וגם גלאדוס, כך שפורטל 2 משפר את המצב ומספק לה ולעלילה בכלל במה רחבה  יותר. עם יותר דיאלוג ועוד דמויות, קיבלנו משחק עם הרבה יותר אופי: העלילה  הכללית אולי לא מדהימה, אבל הדיאלוג המושקע מלא פניני הומור דקות והדמויות  מאופיינות היטב כמו שרק מיעוט של משחקים מצליח לעשות.

תמונה שפורסמה


נקמה מוגשת קר בחמצן נוזלי
בפורטל 2 אתם מגלמים את אותה הצ'ל, עשרות שנים אחר כך. צ'ל מתעוררת  מהפריזר הקריוגני בחדר מלון הממוקם בתוך מתקן אפרצ'ור. היא לא אמורה ללכת  לשום מקום, גוש בשר נסיוני שכמותה, אבל הרובוט וויטלי - אחת מהישויות  החדשות והמשוחררות מכוחה של גלאדוס הפועלות במקום - יופע בקרוב ויבריח אותה  למקום מבטחים יחסי.

השלבים הראשונים של המשחק יחדירו בכם תחושת נוסטלגיה, כי הרבה מהם  מעוצבים ממש כמו מקביליהם מהמשחק המקורי. ומי שזוכר איך אלו נראו ב-2007,  יוכל ללמוד מהאנלוגיה גם על השיפורים למנוע הסורס וגם על השינויים שעברה  המעבדה באפרצ'ור, שהתפרקה קצת מאז הסיור הקודם.

הנוסטלגיה הזו תגיע לשיאה מעט אחר כך, כשתפגשו בגלאדוס המנוחה ותעירו  אותה משינה עמוקה. הו, והיא זוכרת טוב מאוד מה עשיתם לה. הנקמה המתוקה  עתידה לצאת לדרך, ומנקודה זו מתחילים העניינים להתפתח משחקית ועלילתית.

  
השחקן מת מצחוק
לא ארצה לספיילר את המשך המשחק. חשוב רק לומר שבוואלב עשו עבודה מעולה  ביצירת אישיות משכנעת לדמויות שתיתקלו בהן, בין אם מדובר בגלאדוס, העכבישה  הגדולה והפסיכוטית במרכז קורי Aperture Science, בוויטלי הפחדן או בכל אחת  מהאחרות. שורות הדיאלוג של כולם מאופיינות בהומור השחור והאפקטיבי שקבע  פורטל המקורי.

יהיו לכם סיפורים מצחיקים עד מוות לספר כמעט על כל איזור שתעברו.  התרחשויות מוזרות הן הנורמה בפורטל 2 - וזה כולל מוזיקת ג'אז ברקע שאמורה  להנעים את זמנכם לפני ההוצאה להורג, צריחי הגנה מדברים וכפתורים תמימים  שהופכים למלכודות רצח.


מסע בין שערים
ברגע שתניחו את ידיכם על רובה הפורטלים - העסק יתחיל להתחמם. השלבים  הראשונים, כיאה לשלבי הדגמה, פשוטים מאוד. אם שכחתם אחרי שלוש שנים, המשחק  יזכיר לכם מספר עקרונות בסיסיים חשובים במעבר בין פורטלים, כמו האפשרות  לירות פורטל על הרצפה רגע לפני שאתם מתרסקים לתוכה. המומנטום עובר איתכם  ליציאה מהפורטל השני, וכך אתם יכולים לשגר את צ'ל מרחקים גדולים באוויר.

תמונה שפורסמה

אחת הבעיות ביצירת המשך לפורטל היא שרובה הפורטלים הוא בעל מגוון  שימושים צר מעט. הפתרון של ואלב - הכנסתם של גורמים סביבתיים נוספים  למשוואה, במטרה להפוך אותה לקצת יותר מעניינת לפתירה.

חלק הארי של המבחנים עדיין כולל התעסקות עם קוביה שיש להציבה במקום  הנכון, או כפתור מיוחד ש... פולט קוביה שיש להציבה במקום הנכון. אבל גם כאן  פורטל 2 מגוון ומשפר. במהלך שיטוטיכם באפרצ'ור תיתקלו בלייזרים שצריכים  הכוונה, , טרמפולינות שיקפיצו אתכם באוויר, מנהרות אוויר שואבות ושלושה  ג'לים שמתעללים בפיזיקה כפי שאנו מכירים אותה.

כל אלו אפשרו למפתחים ליצור מצבים חדשים ומעניינים, אבל גם, לכל אורך  המשחק, הם הצליחו לשמור על האיזון בצורה מדוקדקת - הפאזלים מאתגרים, אך  לעולם לא טרחניים או מתסכלים.


אף דקה מיותרת, כמעט
התבנית של פורטל 2 פועלת באופן כללי כך: בכל פרק מוצג אלמנט משחקיות  חדש, ואחרי הפגישה הראשונה איתו יבוא שלב אחד לפחות שמוקדש בעיקר לו. אחר  כך תצטרכו כבר ללמוד לשלב בין כל מה שאתם מכירים. המשחק מקיים את התבנית  הזאת לאורך רוב משכו, וכך מצליח להישאר מעניין למרות שהוא ארוך יותר  משמעותית מהמשחק המקורי.

יש רק נקודה אחת במהלך המשחק, בפרק שמוקדש לג'לים התלת-צבעיים, שנמשכה  מבחינתי יותר מהרצוי. במשך כשעת משחק שלמה הרגשתי שאני פותר את אותם  הפאזלים שמבוססים על אותם הרעיונות, כאשר הההבדל היחיד הוא במראה של חדרי  המבחן. בשלב זה גם כמעט ואין התפתחות עלילתית, מה שחיזק את תחושת הביסוס  במקום. במשחק הממוצע לא הייתי מציין את זה - רוב המשחקים מלאים בשעות כאלה;  בפורטל 2, דווקא בגלל שרוב הזמן הוא עושה עבודה כל-כך טובה בלחדש ולרענן  את חוויית המשחק, זה בלט. אצל הטובים ביותר כל פגם קטן בולט...

תמונה שפורסמה

בכל מקרה, גם אם תרגישו כמוני זה לא יטריד אתכם לאורך זמן. פורטל 2 חוזר  מייד אחר כך למתכונת המצויינת שלו, וממשיך מצוין עד הסוף. המערכה לשחקן  יחיד נמשכת כשמונה שעות, שזה פי שניים פלוס מהמשחק המקורי, ועל גביה יש  להוסיף את הקמפיין הקואופרטיבי.


הדרך החד-סטרית לתוך מעבדות Aperture
פורטל 2 גם מרחיב על העולם המינימליסטי של קודמו. רק אחרי שסיימתי את  הקמפיין הבנתי עד כמה המבנה הזה שלקחו אותנו לטיול בו גדול. פורטל 2 לוקח  אותנו לסיור במעמקי Aperture, הרבה מעבר למתקן ההעשרה של פורטל. הנזק שנעשה  בשנים שחלפו נראה וגלוי - הריסות ימצאו בכל מקום וצמחיה תפרוץ מהגגות.

למרות ההצצה המפורטת יותר שנותנת לנו כאן Valve לעולם של Aperture, בתור  חובב נלהב של משחקים שנותנים לשחקן חופש לחקור אני חייב להוציא קצת קיטור  בנושא הליניאריות שלו. היה יכול להיות מאוד מגניב להתעסק עם רובה הפורטלים  בעולם פתוח יותר, כזה שמאפשר לנו לחקור את הקומפלקס\מבוך העכברים של  Aperture בכמה כיוונים ועם כל מיני דרכי קיצור וביקורים בחלקים אופציונליים  של המבנה, אבל וואלב החליטה להיות ממוקדת כדרכה, ושוב להחזיק אותנו ביד.  הם עושים את זה מצוין, כמו תמיד, אבל בכל זאת, חבל לראות חברה מוכשרת כמו  וואלב מוותרת דרך קבע על השאפתנות המסוכנת לטובת הליכה על בטוח.


ריקוד המכונות
המשחק כולל גם מצב ריבוי-משתתפים, בצורה של קמפיין קו-אופ נפרד. ב-Valve  החליטו להיענות לתחנוני המעריצים, ועשו בשכל. אין משחק יותר מתאים לקו-אופ  מפורטל, ואת זה מבינים אחרי שמתחילים לשחק. הדמויות הן שני רובוטים,  "אטלס" ו-"P-Body", שניהם תחת פיקודה של גלאדוס. לא רק שזה אומר עוד משפטי  מחץ ופאזלים מורכבים יותר, זה אומר גם חגיגות משעשעות אחרי פיתרון כל שלב -  ברוח וואלב של השנים האחרונות.

תמונה שפורסמה

כל אחד משני רובוטי הקו-אופ נמצא בשליטתו של שחקן אחר, וכל אחד משתמש  ברובה פורטלים משלו. בניגוד להרבה מצבי קו-אופ בהרבה משחקים, פורטל 2 לא  מאפשר לשום שחקן להתבטל בצד. שיתוף פעולה הוא הכרחי, זה לא סתם משפט  שהמפתחים מפזרים בראיונות.


דיבוב של VIP
יד ביד עם הזדקנותו של מתקן אפרצ'ור, הזדקן גם מנוע ה-Source, שיחגוג בהמשך השנה יום הולדת 7 (*בדיחת עוגה כאן*). המנוע ממשיך להתעדכן ופורטל 2 נראה הרבה יותר טוב מקודמו.

זהו לא משחק שעומד בחזית הטכנולוגיה, ולא יכול להתחרות עם מנועים חדשים  ומפוצצים - אבל מנוע הסורס ממשיך לעמוד במבחן הזמן, ומוכיח את זה כל פעם  מחדש. בנוסף, בעולם הסינטתי של פורטל, הגראפיקה פחות משמעותית מאשר בעולמות  עשירים יותר בדמויות וסביבות אורגניות. לכן - אבחר לא להתקטנן. הפעם.

  

על הסאונד, לעומת זאת, אין עוררין. אלן מק'ליין (שמלווה את Valve עוד  מימי HL2) ממשיכה לדבב את קולה הרובוטי והציני של גלאדוס. הפעם מצטרפים  לליהוק גם שמות ידועים, כמו סטיבן מרצ'נט, שמעניק חיים לוויטלי, ואפילו  ג'יי.קיי. סימונס המצוין בתור קייב ג'ונסון, מנהל Aperture חסר העכבות. יחד  עם האפקטים הקוליים המגניבים, כל זה הופך את פורטל 2 למשחק שחייבים, אבל  חייבים, לשחק עם רמקולים איכותיים. וראיתם? כל זה בלי רימונים, מרגמות  וזעקות הפצועים. איזו תגלית.


השורה התחתונה
החיסרון הבולט ביותר של פורטל 2 הוא המחיר הגבוה שלו - 60  דולר. הוא לא החוטא היחיד בימינו, משחקים קצרים של 60 דולר לא חסרים כיום,  אבל לרוב יש להם גם מולטיפלייר תחרותי שיצדיק את זה. עם חיבתי הרבה לפורטל  2, אודה באמת ואגיד ש-60 דולר זה מעט מוגזם לבעל ההכנסה הממוצעת. עם זאת,  מדובר באחד המשחקים הטובים של השנים האחרונות וחוויה מבדרת מתחילתה ועד  סופה, לכן הייתי ממליץ לא לפספס אותו - רק לחכות למבצע שבוודאי יגיע עוד  השנה, ויאפשר לכם לרכוש אותו בלא יותר מ-30-40 דולר.

אה, ואם לא שיחקתם במשחק הראשון - אתם חייבים לעשות את זה קודם.

תוספת: מחירו של פורטל 2 למחשב הוא 50 דולר. זה הוגן  יותר, אם כי עדיין מעט יקר בעבור משחק שתסיימו, כולל ה-קו-אופ, בכ-12-14  שעות, ולא מעודד משחק חוזר.




מקור-VGAEMS







0 משתמשים קוראים נושא זה

0 משתמשים, 0 אורחים, 0 משתמשים אנונימיים